اخبار و مقالات

پی ال سی | PLC چیست؟ و انواع پی ال سی موجود در بازار صنعت

پی ال سی | PLC چیست؟ و انواع پی ال سی موجود در بازار صنعت

پی ال سی چیست؟

پی ال سی مخفف چیست؟

PLC مخففProgrammable Logic Controller است.PLC  یک کامپیوتر دیجیتال صنعتی است. از این کامپیوتر دیجیتال صنعتی برای کنترل فرایندهای صنعتی استفاده می‌شود. این کامپیوتر برای خطوط مونتاژ، تجهیزات رباتیک و هر فعالیتی که نیاز به اطمینان زیاد داشته باشد مناسب است. امروزه از این کامپیوتر دیجیتال برای آسان شدن برنامه نویسی استفاده می‌شود. با توجه به اینکه plc  یک کنترل کننده نرم‌افزار است می‌تواند اطلاعات را به طور دقیق کنترل کند تا نتیجه عملیات به خوبی باشد.

اگر به دنبال یک کنترل کننده مخفی باشید، می‌توانید از این کامپیوتر دیجیتال که امروزه در بسیاری از فرایندهای صنعتی استفاده می‌شود، استفاده کنید. از آنجایی که استفاده از این سیستم قابلیت اطمینان بسیار زیادی به سیستم‌های مختلف می‌بخشد امروزه مورد توجه بسیاری از صنایع قرار گرفته است. این وسیله از قسمت‌های مختلفی تشکیل می‌شود که هر یک از آنها وظایف گوناگونی را بر عهده دارند.

نحوه کارکرد و کاربرد PLC

برای آشنایی با پی ال سی باید نحوه کارکرد آن را بدانید. نحوه عملکرد پی ال سی به صورتی است که می‌توان در محیط‌ها و شرایط صنعتی مختلف از آن استفاده کرد. دوام بالای این سیستم بسیار بالا است و در برابر شرایط مختلف مانند رطوبت، گرما و سرما محافظت می‌شود. یک میکروپروسسور درون آن وجود دارد که با زبان کامپیوتر برنامه‌نویسی شده است.

از PLC برای اولین بار در اتومبیل سازی استفاده شد. این سیستم جایگزین خوبی به جای رله‌ها و تایمرها شد. از کاربردهای این وسیله می‌توان به ارتباط سایر دستگاه‌ها اشاره کرد. برای تبادل سریع اطلاعات مختلف می‌توان از این دستگاه استفاده کرد. امروزه این وسیله در صنایع و کارخانه‌های مختلف کاربرد وسیعی پیدا کرده است. به طور کلی برای هر سیستم که نیاز به کنترل داشته باشد، می‌توان به راحتی از این وسیله استفاده کرد. سیستم‌های پی ال سی به دو بخش سیستم‌های کنترلی و کامپیوترهای شخصی تقسیم می‌شوند. در معرفی انواع پی ال سی هم باید بگوییم این وسیله انواع مختلف بزرگ و کوچک دارد.

اجزاء پی ال سی

پی‌ال‌سی شامل سخت‌افزار و نرم‌افزار می‌شود. در سخت افزار این وسیله ازCP MEMORY، INPUT/OUTPUT، منبع تغذیه و ماژول برنامه نویسی استفاده شده است. از اجزای پی ال سی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

CPU

این قطعه برای جلوگیری از ایجاد خطا در plc اهمیت بسیار زیادی دارد و مدام آن را چک می‌کند تا عملکردهای نامناسبی نداشته باشد.

MEMORY

این بخش به عنوان ذخیره اطلاعات مورد استفاده قرار می‌گیرد و اطلاعات مربوط به ورودی‌ها و خروجی‌ها و مقادیر تایمرها را ذخیره می‌کند.

I/O

برای دریافت و ارسال ورودی و خروجی‌های تجهیزات فیلد مانند سنسورها از این قسمت استفاده می‌شود.

منبع تغذیه

درون هر پی ال سی یک منبع تغذیه ایزوله وجود دارد.

Programming Device

تجهیزات برنامه نویسی در این دستگاه اهمیت بسیار زیادی دارد و برای ارسال برنامه‌ها از آن استفاده می‌شود.

System Buses

باس‌های سیستم هم از دیگر اجزای plc هستند که برای عبور سیگنال دیجیتال از آنها استفاده می‌شود. باس دیتا برای انتقال دیتا در المان‌های مختلف و باعث کنترل برای انتقال سیگنال‌های عملکردهای کنترل داخلی مناسب هستند. باس آدرس برای دسترسی به موقعیت‌ها و باس سیستم برای ارتباط پورت‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند.

حافظه پی ال سی

در سیستم plc حافظه‌های مختلفی وجود دارد که هر یک از آنها وظایف گوناگونی را بر عهده دارند. برای پاک نشدن اطلاعات از حافظه این سیستم نیز از یک باتری در مواقع قطعی برق استفاده می‌شود. یک خازن درون این دستگاه وجود دارد که در هنگام تعویض باتری می‌تواند برق را به مدت کوتاهی تامین کند.

استفاده از پی ال سی در اتوماسیون صنعتی چه مزایایی دارد؟

استفاده از این دستگاه در اتوماسیون صنعتی با مزایای زیادی همراه است. با توجه به اینکه ویژگی‌های مختلف انواع پی ال سی با یکدیگر متفاوت است، می‌توانند مزیت‌های زیادی را در صنایع مختلف به وجود آورند. از مزایای آن می‌توان به کنترل بهتر فرایندهای تولید و سرعت عمل بالا اشاره کرد. این دستگاه باعث می‌شود که در صنایع مختلف دقت عمل نیز افزایش پیدا کند. از مزیت‌های دیگر آن می‌توان به توانایی خواندن ورودی‌های مختلف مانند ورودی‌های دیجیتال و آنالوگ اشاره کرد.

این دستگاه توانایی انتقال فرمان به سیستم‌ها و قطعات خروجی را داشته و می‌توان آن را به شبکه نیز متصل کرد. از مزایای دیگر آن می‌توان به ابعاد بسیار کوچک و سرعت پاسخگویی زیاد آن اشاره کرد. این وسیله که دقت و انعطاف پذیری زیادی دارد با ایمنی بالای خود در صنایع مختلف استفاده می‌شود. با استفاده از کامپیوتر مرکزی می‌توان این سیستم را به راحتی مدیریت کرد.

کاربردهای پی ال سی

پی ال سی کاربردهای بسیار زیادی دارد که می‌توان به کنترل هرگونه ماشین و وسیله برقی اشاره کرد. این وسیله در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. از کاربردهای آن در صنعت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

صنایع اتومبیل سازی

در صنعت اتومبیل سازی از پی ال سی برای تست قطعات و تجهیزات و شکل دادن بدنه به وسیله پرس‌های اتومبیل استفاده می‌شود. این وسیله همچنین برای سوراخکاری و اتصال قطعات هم مناسب است.

صنایع پلاستیک سازی

در صنایع پلاستیک سازی می‌توان از این وسیله برای قالب‌گیری تزریقی دمش هوا و سیستم‌های تولید و آنالیز لاستیک استفاده کرد.

صنایع سنگین

در صنایع سنگین از plc در کوره‌های صنعتی و تجهیزات مورد استفاده در ذوب فلزات استفاده می‌شود.

صنایع شیمیایی

در صنایع شیمیایی نیز از این وسیله در دستگاه‌های ترکیب کننده مواد با نسبت‌های مختلف و سیستم‌های مخلوط کننده استفاده می‌کنند.

صنایع غذایی

در سیستم های عصاره‌گیری و بسته‌بندی در صنایع غذایی می‌توان از پی ال سی استفاده کرد.

صنایع ماشینی

در صنایع ماشینی برای بسته‌بندی کردن و سیستم‌های اعلام خطر از دستگاه plc استفاده می‌شود.

صنایع حمل و نقل

در جرثقیل‌ها و سیستم‌های نوارنقاله و تجهیزات حمل و نقل هم می‌توان از پی ال سی استفاده کرد.

صنایع تبدیل انرژی

در صنایع تبدیل انرژی می‌توان از پی ال سی در ایستگاه‌های تقویت فشار گاز، ایستگاه‌های تولید نیرو و کنترل پمپ‌های آب استفاده کرد.

خدمات ساختمانی

در خدمات ساختمانی از این وسیله برای تکنولوژی بالابری، کنترل هوا و تهویه مطبوع استفاده می‌شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *