اخبار و مقالات

تفاوت اینورتر سه فاز و تک فاز

تفاوت اینورتر 3 فاز و تک فاز

اینورترها دستگاه‌هایی هستند که جریان مستقیم (DC) را به جریان متناوب (AC) تبدیل می‌کنند. آنها در طیف گسترده‌ای از کاربردها، از لوازم الکترونیکی کوچک گرفته تا موتورهای بزرگ صنعتی استفاده می‌شوند. دو نوع اصلی اینورتر وجود دارد: تک فاز و سه فاز. در ادامه می خواهیم به بررسی تفاوت های اینورتر سه فاز و تک فاز بپردازیم .

اینورتر سه فاز چیست؟

اینورتر سه فاز در کاربردهای خانگی کارایی ندارد، از این اینورتر در صنایع و همچنین سیستم هایی با قدرت بالا استفاده می‌شود. این نوع اینورتر از سه فاز ورودی 400 ولت و سه فاز خروجی 400 ولت برخوردار است. با توجه به اینکه این اینورترها از قدرت بالایی برخوردار هستند، برای کنترل موتورها عملکرد بهتری دارند؛ همچنین نسبت به اینورتر نوع تک فاز در کاربردهای صنعتی کارایی بهتری دارند.اینورتر سه فاز چیست؟

کنترل دقیق موتورهای توان بالا، کنترل همزمان چند الکتروموتور، کاهش نویز از مزایای استفاده از اینورترهای سه فاز محسوب می‌شوند. ناگفته نماند این اینورترها علاوه بر مزایا، دارای یکسری معایب نیز هستند. هزینه بالا، تعمیر و نگهداری دشوار، پیچیدگی نصب از معایب اینورتر سه فاز محسوب می‌شود.

اینورتر تک فاز چیست؟

اینورتر تک فاز ساده‌ترین نوع اینورتر محسوب می‌شود. این نوع اینورتر ولتاژ سینوسی شبکه را با فرکانس 50 هرتز دریافت می‌کند و سپس آن ‌را تبدیل به موج سینوسی با فرکانس دلخواه می‌کند، ولتاژ تغذیه این نوع اینورتر 220 ولت است. اینورتر تک فاز یک نوع درایو با قیمت بسیار مناسب است که برای انواع مشاغل و کسب و کارهای کوچک مورد استفاده قرار می‌گیرد. توسط اینورتر می‌توان سرعت موتور را تنظیم کرد؛ همچنین ایجاد فشار ثابت در پمپ‌ها نیز امکان‌پذیر است. اینورتر تک فاز در انواع الکتروموتورها، پنل‌های خورشیدی و آسانسور و … مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اینورتر تک فاز چیست؟

تفاوت اینورتر تک فاز و سه فاز چیست؟

حال که با اینورتر تک فاز و سه فاز آشنا شدید، به خوبی تفاوت این دو اینورتر را درک می‌کنید. تفاوت اینورتر تک فاز و سه فاز از ابعاد مختلف به شرح ذیل است:

تفاوت در ساختار: در ساختار اینورتر تک فاز تنها دو سیم قرار دارد. یکی از سیم‌ها فعال و یا هدایت کننده و سیم دیگری خنثی است. سیم خنثی در صورت بروز خطا در مسیر جریان به تابلو برق وظیفه بازگشت جریان الکتریکی را برعهده دارد. به همین دلیل این سیم از تابلو برق به زمین اتصال داده می‌شود. در ساختار اینورتر سه فاز چهار سیم وجود دارد. یکی از این سیم‌ها خنثی و سه سیم دیگر ایجاد جریان را برعهده دارند.

تفاوت در کاربرد: در شغل‌های کوچک و استفاده خانگی غالبا از اینورترهای تک فاز بهره گرفته خواهد شد. اینورترهای تک فاز می‌توانند تا توان 5 اسب بخار را به خوبی پشتیبانی کنند. اینورتر سه فاز دارای کاربردهای گسترده‌تری است. در دستگاه‌های بزرگ همچون ترانسفورماتور و ژنراتورها از اینورتر سه فاز استفاده می‌شود.

تفاوت در قیمت: از مهم‌ترین تفاوت اینورتر تک فاز با سه فاز می‌توان به قیمت آن اشاره کرد. اینورترهای تک فاز از قیمت مناسب و به صرفه‌ای برخوردار است؛ به همین دلیل در مشاغل کوچک مورد استفاده قرار می‌گیرند. نصب و تعمیر اینورتر نوع تکفاز نیز به خاطر سیستم ساده‌تری که دارد، کم هزینه‌تر است.

چگونگی عملکرد اینورتر سه فاز

اینورتر سه فاز جریان مستقیم را تبدیل به جریان متناوب با ولتاژ و فرکانس مشخص می‌کند. تبدیل جریان مستقیم به جریان متناوب سه فاز با ولتاژ و فرکانس معین عملکرد اصلی اینورتر سه فاز است. چگونگی عملکرد این اینورتر به این صورت است که اول جریان مستقیم را از منبع تغذیه دریافت خواهد کرد. سپس جریان مستقیم را به جریان متناوب تبدیل می‌کند.

قبل از تبدیل جریان ابتدا با توجه به نیاز جریان و ولتاژ تنظیم می‌شود. اینورتر سه فاز قادر است ولتاژ و فرکانس خروجی را تغییر داده و سپس سرعت موتورهای الکتریکی را تنظیم می‌کند. اخرین مرحله عملکرد اینورتر سه فاز کنترل پروسه‌های صنعتی است. در واقع می‌توان ذکر کرد که پروسه‌های صنعتی توسط  تغییراتی در جریان، ولتاژ به خوبی بهینه سازی می‌شوند.

چگونگی عملکرد اینورتر تک فاز

چگونگی عملکرد اینورتر تک فاز همانند عملکرد اینورتر سه فاز است. تنها تفاوتی که این دو اینورتر با یکدیگر دارند، این است که در سیستم‌هایی با قدرت پایین از اینورتر تکفاز استفاده می‌شود. در سیستم‌هایی با قدرت بالا از اینورتر سه فاز استفاده می‌شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *