اخبار و مقالات

آشنایی با سروو موتور‌ AC و ویژگی‌های آن

سروو موتور ‌AC چیست؟

سروو موتور‌ ای سی یکی از انواع سروو موتور بوده که در بسیاری از دستگاه‌های صنعتی استفاده شده و پر کاربرد است‌. این سیستم نوعی موتور الکتریکی است که می‌تواند موقعیت خطی یا زاویه‌ای را با صورت دقیق کنترل کند. از طرفی توانایی تنظیم سرعت و شتاب را به شکل دقیق دارد. این نوع سروو موتور یک محرک خطی یا چرخشی محسوب می‌شود که برای سنسور جهت بازخورد موقعیت یک موتور مناسب است.

این سیستم برای استفاده نیاز به یک کنترل تقریباً پیچیده دارد. این موتور‌ها به عنوان موتور‌های همگن مغناطیسی دائمی ساخته شده و بسیار پر سرعت هستند. با توجه به آنکه در ریز پردازنده‌ها و ترانزیستور‌ها شاهد پیشرفت چشمگیری هستیم، کاربرد این سیستم نیز بیشتر شده است. بیشترین کاربرد آن در صنایع و برای برنامه‌های کوچکتر است. دلیل این کاربرد دقت بالای این نوع سروو موتور است. سروو AC به دو نوع دو فاز و سه فاز تقسیم می‌شوند.

مزایای سروو موتور ‌ای سی

سروو موتور ‌ای سی از مزیت‌های مختلفی برخوردار است که سبب کاربرد زیاد آن گشته است. مهم‌ترین مزیت‌های سروو موتور ای سی عبارتند از:

  • این سروو موتور از ساختار ساده و محکمی برخوردار بوده بازدهی عملکردی بالایی دارد که مناسب ۹۰ درصد است.
  • هزینه‌های مربوط به تعمیر و نگهداری پایین است؛ زیرا دارای جاروبک برای کموتاسیون نیستند و به نگهداری دائم نیاز ندارند.
  • برای توان‌های کم مناسب بوده و بازدهی خوبی از خود نشان می‌دهد.
  • ابعاد کوچکی داشته و می‌تواند سرعت وشتاب را در حد مناسب کنترل کند.
  • عملکردی آرام، بدون لغزش و کم صدا دارد که در این صورت مزاحمتی ایجاد نمی‌کند.
  • این قطعه در حد معمول گرم شده و از گرم شدن زیاد از حد آن جلوگیری می‌شود.
  • دیگر مزیت این سیستم توانایی کار کردن در محیط‌های مختلف است.
  • توانایی کنترل موقعیت به صورت دقیق را دارد.
  • در اطراف هادی آرمیچر در این موتور هیچ عایقی وجود ندارد؛ بنابراین آرمیچر توانایی پخش بهتر گرما را دارد.
  • چون آرمیچر عایق پیچیده ندارد، قطر آن کم شده و اینرسی روتور نیز کاهش می‌یابد‌.

ویژگی‌های سروو موتور‌ AC چیست؟

سروو موتور ‌ای سی یک موتور دو فاز القابی بوده که توان مکانیکی خروجی آن بین ۲ وات الی چند صد وات متغیر است. موتور‌هایی که توان آن‌ها بیش از این بازه باشد، بازدهی کمی دارند. سروو موتور‌های دقیق در کاربرد‌هایی که به دقت بالا نیاز دارند، چون ابزار‌های سروو و کامپیوتر‌ها به کار می‌رود. بازدهی این موتور بالا بوده و به سرعت پاسخ می‌دهد. این نوع سروو موتور از دوام بالا برخوردار بوده و کاربری ساده‌ای دارد. از دیگر ویژگی‌های آن می‌توان به کنترل ساده، کاربرد چند منظوره و دقت بالا اشاره کرد.

اجزای تشکیل دهنده سروو موتور

سروو موتور از پنج بخش تشکیل شده است که به شرح ذیل هستند:

مدار کنترلی: در این مدار عملیات کنترل به صورت حلقه بسته انجام می‌شود. این عملیات بر خروجی، ورودی و توسط فیدبک در تغییر مقدار خروجی اثرگذار است.

شفت: این قطعه ظاهری شبیه میله داشته و هدف آن منتقل کردن نیرو یا گشتاور از یک وسیل به وسیله دیگر است. در ماشین آلات صنعتی و ابزار‌های مختلف استفاده می‌شود. ابعاد و انواع مختلفی داشته و کاربرد گوناگونی دارد.

انکودر: این قطعه جدایی ناپذیر در سروو موتور است. در واقع می‌توان ذکر کرد سروو موتور به کمک سنسور انکودر حرکت درست را انجام می‌دهند. این قطعه حرکت موتور را کنترل کرده و سبب برتری سروو موتور بر استپ موتور می‌شود.

آمپلی فایر: آمپلی فایر دستگاهی است که کیفیت صدایی که از دستگاه شما خارج می‌شود، را بیشتر می‌کند. در برخی مراکز عمومی که صدای بلندگو قطع و وصل شده یا کیفیت آن کم است؛ یعنی صدای آن کیفیت کمی دارد. در این صورت برای حل مشکل می‌توان از آمپلی فایر‌ها استفاده کرد.

نحوه عملکرد سروو موتور ‌AC

سروو موتور ‌ای سی اینرسی پایینی داشته و می‌تواند به صورت دورانی و خطی حرکت کند. تغییر سرعت در آن‌ها به سرعت انجام می‌شود. این سیستم به وسیله کنترل فیدبک و با توجه به ولتاژ و جریان ورودی توانایی تغییر سرعت، گشتاور، قدرت و موقعیت دستگاه را دارد. اساس کار سروو موتور سیگنال‌های دریافتی است که توسط سیم کنترلی که در آن تعبیه شده به موتور اعمال می‌شود.

این سیستم یک شفت خروجی دارد که مجموعه‌ای از سیگنال‌های رمزی را دریافت می‌کند. سپس در یک حرکت زاویه‌ای موقعیت آن با سیگنال ورودی متناسب می‌شود. زمانی که پالس ورودی فرستاده شده به موتور فعال باشد، قابلیت قرار گرفتن در مکان زاویه‌ای منحصر به فرد را دارد. اگر پالس ورودی تغییر کند، سبب تغییر موقعیت زاویه‌ای می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *